Podczas jednego ze spotkań, w których ostatnio brała udział Asia F. zapytano ją o to, czym się zajmujemy:
– Piszę bajki. – odpowiedziała.
– Dla dzieci?
– Dla dorosłych. Możesz je ściągnąć z internetu. – powiedziała Asia podsuwając link do naszej strony metaforyrozwojowe.pl.
Po przeczytaniu czytelnik komentował:
– Okazała się zupełnie inna niż myślałem, taka nieinfantylna!

Taka sytuacja miała miejsce nie pierwszy raz. Przyczyniła się do tego, że siadłyśmy nad kawą i dywagujemy o tym, jak opowiadać o naszych metaforach rozwojowych, o tym, jak przenosimy powszechne/oczywiste/znane sytuacje/relacje/emocje w inny świat. Dlaczego nadajemy odrealnioną formę bajek, temu, z czym mierzy się większość z nas w codziennym życiu. Uwypuklamy w nich pewne aspekty funkcjonowania człowieka i na nich koncentrujemy refleksję czytelnika służącą rozwojowi (taką mamy nadzieję 🙂 ). Pisanie to w naszym duecie domena Asi Frąckiewicz.

Co znaczy, że nasze metafory służą rozwojowi?

  • Wzbudzają refleksje na temat poczucia tożsamości
  • Nazywają i dotykają emocji związanych z dylematami decyzyjnymi
  • Pozwalają skonfrontować siebie samego np. z wchodzeniem w konformizm, role
  • Dają przeżycie estetyczne, wzruszają, uwrażliwiają na marzenia
  • Pozwalają zdystansować się do rzeczywistości
  • Obrazują mechanizmy społeczne np. buntu, fascynacji relacją i zachęcają do objęcia stanowiska względem poruszanej kwestii
  • Są próbą zrozumienia natury człowieka bez oceniania go
  • Stwarzają możliwość zrozumienia siebie i innych

Dlaczego zdecydowałyśmy się nazwać stronę metaforyrozwojowe.pl?
Zauważyłyśmy, że

  • “bajki rozwojowe” kojarzą się głównie z dziećmi jako grupą odbiorców. Nie wykluczamy poszerzenia naszej oferty o metafory wspierające rozwój dzieci. Obecnie skupiamy się na pomocy dorosłym w wyrażaniu tego, co trudne do opisania codziennym językiem.
  • Bajki dla dorosłych – wiadomo, Bruno Ferrero. 😉
  • Metafory dla trenerów – zawęża mocno grupę odbiorców, a chcemy by nasze bajki służyły wszystkim osobom w procesie rozwoju i tym, którzy ten proces wspierają. Oprócz trenerów są to również coachowie i terapeuci.

Metaforą jest nie tylko słowo pisane, ale może nią być każdy przejaw sztuki: rzeźba, rysunek, gest czy zobrazowanie zjawiska inaczej niż dosłownie. Są to również obszary naszego zainteresowania.

Stoimy przed kilkoma wyzwaniami. Po pierwsze, jak informować o metaforach rozwojowych, by nie wprowadzać w błąd zainteresowanych osób. Po drugie, jak docierać do grupy potencjalnych odbiorców. Dalej, o co wzbogacić naszą ofertę? Czyli co możemy zaoferować w zakresie metafor osobom poszukującym inspiracji do… – dokładnie czego? Jak i gdzie stworzyć takie miejsce w internecie i poza nim, gdzie będą mogły się spotkać osoby zainteresowane tematem i podyskutować.

Ot, pytania charakterystyczne dla większości start-upów, czyli osób rozpoczynających działalność i zmagających się z rozkręceniem własnego biznesu.

A z czym nasze bajki kojarzą się Tobie?

Autorki wpisu:
Asia Frąckiewicz
Joaśka Niekraszewicz

Ta strona używa cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close