Konstruowanie fabuły

Czas na kolejne kroki w rozwijaniu bajki Joaśki o Trybiku. Będziemy dążyć do skontruowania fabuły, czyli wymyślenia i ustalenia przez Joaśkę, jakie przygody spotkają Trybika i jak się podczas ich przeżywania zmieni. Przemiana bohatera, a więc przeżycie przez niego konfliktów, wahania, konieczności ryzyka i podejmowania decyzji jest jedną z sił napędowych bajki.

Bohater

Co wiemy o Trybiku?

  • spina i koordynuje współpracę innych trybików, będących częścią maszyny
  • dba o optymalne warunki do pracy
  • jego mocna strona jest zarazem słabą, zależnie od kontekstu – jaka to cecha?

Jak wypowiedzieć nie wypowiadając wprost

Myśl, jaką skrystalizowała Joaśka jest przesłaniem, które ma być czytelne, “odbieralne” przez czytelnika. Teraz cała sztuka polega na tym, by je wypowiedzieć nie wypowiadając wprost. Czyli poprzez jakie działania, jak kształtowane relacje z innymi trybami i elementami maszyny mamy to przesłanie odczytać. Żeby skonstruować fabułę odpowiadającą przesłaniu Joaśki, warto zadać kilka pytań:

  • Częścią jakiej maszyny jest Trybik?
  • Czy ta maszyna jest prawdziwa, czy zmyślona?
  • Co robi ta maszyna? Co od niej zależy?
  • Kto ją skonstruował i po co?
  • Jak działa ta maszyna?
  • Jaki wpływ ma trybik na inne tryby?
  • Co się stanie, jeśli go zabraknie?
  • Co się stanie, jeśli Trybik będzie za mocno się kręcił?
  • Jakie emocje wyraża?
  • Jaki cel ma zespół trybów i z jakiej potrzeby/potrzeb ten cel wypłynął?
  • Co się zmienia w Trybiku, jego zespole i jaki wpływ na otoczenie ma maszyna?
  • Jaki jest Trybik przed zrozumieniem swojej roli?
  • Konflikty, jakie napotyka Trybik.
  • Kto albo co inicjuje pracę maszyny?
  • Od kogo/czego zależy działanie albo przestój Trybika?
  • Czego doświadczyli bohaterowie, by wybrzmiał morał?

 

Więcej pytań wypłynie podczas spotkania z Joaśką i weryfikowania przydatności powyższych. Wyobraźnia jest nieokiełznana. Zobaczymy, gdzie nas doprowadzi.

Autorka wpisu:

Asia Frąckiewicz

Ta strona używa cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close